Groente en fruit voor je kind zorgen voor voldoende vitamines

Groente en fruit voor je kleine spruit

Als ouder wil je natuurlijk altijd het beste voor je kind. Je wilt daarom ook dat ze voldoende vitamines binnen krijgen, zodat ze een goede weerstand opbouwen en behouden.

Maar het is nog niet eenvoudig om je kind gevarieerd én voldoende groeten en fruit te laten eten. Kinderen halen vaak hun neus op bij een bord groenten. Fruit is gelukkig minder problematisch, maar veel verder dan een banaan, mandarijn of een appel komen de meeste kinderen ook niet.

Vitamine tekort

Een vitamine tekort kan leiden tot concentratieproblemen, wat gevolgen kan hebben voor de schoolprestaties. Maar ook misselijkheid, een verminderde eetlust en een verhoogde gevoeligheid voor infecties kunnen het gevolg zijn van een tekort. Je kunt je voorstellen dat kinderen die in de groei zijn, juist extra vitamines nodig hebben.

Vitamines op school

Gelukkig kunnen we er zelf iets aan doen. Probeer groenten en fruit aantrekkelijk te maken. De lunchtrommel voor school kan gevuld worden met stukjes groeten en fruit. Denk bijvoorbeeld aan stukjes paprika, rijk aan vitamine C, of worteltjes welke naast vitamine A ook rijk zijn aan B vitamines. Kinderen zijn vaak ook dol op snoeptomaatjes of een stuk komkommer. Natuurlijk zijn banaan en mandarijn ook goed, maar probeer ook eens te variëren met fruit. Denk bijvoorbeeld aan frambozen, kiwi, blauwe bessen of granaatappelpitjes.

Smoothies en fruitsalades voor kinderen

Wil jouw kind ondanks een super aantrekkelijk gevulde lunchtrommel toch geen groenten of fruit eten? Verras ze eens met een smoothie. Je kunt de smoothie maken met groenten en fruit. Probeer in verband met fruitsuikers altijd meer groenten dan fruit te gebruiken. Maak voor meisjes bijvoorbeeld een roze, prinsessen smoothie. Dit kan door bietjes of frambozen aan de smoothie toe te voegen. Jongens zitten natuurlijk niet te wachten op een roze drankje, zij willen liever iets stoers. Denk aan een groene, draken smoothie gemaakt met spinazie. Koop leuke rietjes en schenk de smoothie in een mooi glas of beker, dan kan jouw kind dit echt niet meer aan zijn neus voorbij laten gaan. Een schaaltje met verschillende soorten fruit nodigt door alle mooie, felle kleuren ook vaak uit om te eten. Zet het schaaltje op tafel waar ze aan het spelen zijn, zo kunnen ze zelf een stukje pakken wanneer ze trek hebben.

Kinderen helpen mee in de keuken

Probeer je kinderen te betrekken bij het bereiden van eten. Ook als ze klein zijn kunnen ze op een krukje mee kijken met wat er in de keuken gebeurt. Laat ze verschillende soorten groenten en fruit zien en laat ze ook eens proeven van rauwe groenten. Misschien vinden ze gekookte worteltjes niet lekker, maar wanneer ze rauw en knapperig zijn wel. Natuurlijk kunnen ze nog niets alles in de keuken, maar een slacentrifuge is voor kinderen ook vaak reuze interessant. Samen roeren in de pan of dingen aangeven is voor een kind vaak al interessant genoeg.

Geef niet op

Wil dit allemaal toch niet helpen, geef het niet op. Het is namelijk bewezen dat kinderen zo’n 10 keer een nieuwe smaak moeten proeven voordat ze het ook echt lekker vinden. Maak er vooral geen strijd van. Iedere keer dat ze weer proeven en een paar hapjes nemen ben je weer een stap dichterbij. Dwing ze ook vooral niet hun bord leeg te eten, maar laat ze stoppen wanneer ze vol zitten. Hiermee voorkom je de strijd aan tafel en zal eten leuk en aantrekkelijk blijven. Is je kind oud genoeg om zelf op te scheppen, laat hem dan zijn gang gaan en zelf zijn groenten opscheppen, zo zal hij niet opzien tegen de berg groenten die voor hem opgeschept wordt.

Vertel niet dat het gezond is!

Zeggen dat het gezond is, is de grootste valkuil. Kinderen hebben hier geen interesse voor. Zeggen dat het lekker is zal eerder uitnodigen om mee te eten.

Uit recentelijk onderzoek door Dr. Fishbach (Chicago) is namelijk gebleken dat wanneer je zegt dat iets gezond is, kinderen het idee hebben dat de smaak eronder te lijden heeft. Wanneer je zegt dat het lekker is of er niets over zegt zullen ze eerder geneigd zijn het op te eten.

Anderen lezen nu ook

Exclusieve HelloFresh kortingscode

Exclusieve HelloFresh kortingscode
HelloFresh kortingscode speciaal voor jou, bespaar € 20,- op je eerste bestelling. Klik hier voor de code.

Cookie beleid

Cookie beleid
Cookie beleid

Wat zit er in een maaltijdbox?

Wat zit er in een maaltijdbox?
Al deze boxen focussen zich op een lekkere, gevarieerde en gezonde inhoud. De box bevat dus voldoende groeten, aardappelen, vlees, vis, rijst, pasta en (peul)vruchten. Kortom: alles wat

Meer weten over: