Gezond eten anno 2016 is letten op suikers en toevoegingen (E-nummers)

Gezond eten anno 2016

Gezond eten anno 2016 valt nog niet mee. Dacht je vroeger goed bezig te zijn met een bruine boterham met kaas en een Hollandse prak, met wat we tegenwoordig weten komt er veel meer bij kijken.

Gezond eten anno 2016 is letten op suikers,  toevoegingen (E-nummers), kiezen voor onbewerkt eten en het liefst ook nog diervriendelijk. Gezond eten anno 2016 is kiezen voor vers, alle kant en klaar maaltijden en pakjes en zakjes laten staan en zelf de keuken in duiken om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Juist, met verse groenten, peulvruchten, een stukje vlees, vis of een eitje en verschillende kruiden zet je een heerlijke maaltijd op tafel.

Etiketten lezen in de supermarkt

Maar hoe gaat dat dan in de supermarkt? Waar let je bijvoorbeeld op wanneer je de etiketten van producten gaat lezen.

Om te beginnen, alles waar geen etiket op zit is in de meeste gevallen gezond. Op broccoli of op appels staat namelijk niet, ik ben een bewuste keuze, of light. Hierin kun je zelf wel de afweging maken of je gaat voor biologisch of niet biologisch. Probeer zoveel mogelijk groenten en fruit van het seizoen te kopen. Buiten dat ze vaak goedkoper zijn, zijn ze ook voller van smaak en vol op verkrijgbaar.

Laat je ook niet in de verleiding brengen door de vinkjes “Ik kies bewust”, want deze bevatten veelal ook stoffen welke slecht zijn voor onze gezondheid. Neem bijvoorbeeld frisdrank, deze zitten vol suikers, maar krijgen toch een vinkje.

Gezonde ingrediënten

Wanneer je zelf etiketten gaat lezen kun je het best onthouden, hoe langer de lijst met ingrediënten, hoe ongezonder het product voor ons is. Zie je ingrediënten staan waarvan je de naam niet eens uit kunt spreken, grote kans dat je dat product ook beter kunt laten staan. De volgorde van de ingrediënten is ook niet willekeurig gekozen. De volgorde van ingrediënten wordt bepaald door de hoeveelheid die er van in zit. Het ingrediënt dat dus als eerst genoemd wordt, zit het meest van in.

Suikers en schuilnamen

Maar dan die suikers. Vandaag de dag zijn er tal van schuilnamen, waardoor fabrikanten ons zo weten te misleiden dat we denken gezond bezig te zijn, maar krijgen we toch veel suikers binnen. Om een vergelijking te maken, suikerklontjes wegen gemiddeld 5 gram. Een glas frisdrank bevat al snel 4 suikerklontjes.

Ondanks dat er heel veel schuilnamen voor suikers zijn, wil ik ze toch allemaal opsommen. Print dit lijstje uit en stop het bijvoorbeeld in je boodschappen tas of portemonnee. Zo kun je de volgende keer tijdens het boodschappen doen zelf lezen waar deze suikers allemaal in verwerkt zijn. Het zal je verbazen waar suiker zoal in verwerkt is. Sommige producten bevatten ook meerdere vormen van suiker.

Suikers

Andere benamingen voor suikers zijn:

Ahornsiroop (maple syrup)
Basterdsuiker
Bruine suiker
Cassonade
Dadelstroop
Demerara
Dextrose
Druivensuiker
Fructosestroop
Geleisuiker
Glucose-fructose stroop
Glucosestroop
HFCS (High Fructose Corn Syrup)
Honing
Invertsuiker
Kandij
Kristalsuiker
Maltodextrine
Melassestroop
Rietsuiker
Rijststroop
Ruwe rietsuiker
Sacharsoe
Sapconcentraat
Speltstroop
Sucranaat
Sucrose
Tarwestroop (wheat syrup)
Vanillesuiker

Zoetstoffen

Andere benamingen voor zoetstoffen zijn:
Acesulfaam-K
Aspartaam
Cyclamaten
Maltitol
Sorbitol
Splenda
Sucralose
Xylitol

Anderen lezen nu ook

Gevarieerd en gezond eten met de maaltijdbox

Gevarieerd en gezond eten met de maaltijdbox
Heb je een druk leven, maar wil je toch gezonder eten? Met een maaltijdbox heb je op elk moment alle noodzakelijke boodschappen in huis voor de meest gezonde en lekkere recepten. Je zul

Exclusieve HelloFresh kortingscode

Exclusieve HelloFresh kortingscode
HelloFresh kortingscode speciaal voor jou, bespaar € 20,- op je eerste bestelling. Klik hier voor de code.

HelloFresh versus Marley Spoon | Maaltijdbox-vergelijk

HelloFresh versus Marley Spoon | Maaltijdbox-vergelijk
Vergelijk de maaltijdboxen van HelloFresh versus Marley Spoon.

Meer weten over: