De geschiedenis van maaltijdboxen

geplaatst in: Uncategorized | 0

De geschiedenis van maaltijdboxen – Maaltijdboxen zijn in populariteit geëxplodeerd. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld genieten mensen van het gemak van dit concept. Voedseltrends veranderen constant, maar het lijkt erop dat de maaltijdbox hier is om te blijven. Het is een enorme industrie geworden die maar blijft groeien.

Hoe zijn maaltijdboxen eigenlijk zo’n groot fenomeen geworden? Laten we eens duiken in de geschiedenis van dit handige alternatief voor afhaalmaaltijden en fastfood.

De oorsprong van maaltijdboxen

Eigenlijk is de geschiedenis van een maaltijdbox al best oud. Al in de jaren 50 was er een thuisbezorgservice waarbij eetboxen uitgestippeld werden. Dit werd echter vooral georganiseerd door kleine ondernemers, die op afspraak de maaltijd bij je langs kwam brengen.

De eerste maaltijdbox zoals wij hem kennen, werd geïntroduceerd in Zweden in 2007. Een moeder van 3 kinderen vond het zonde dat mensen de tijd niet meer konden maken om een lekkere maaltijd met hun gezin te kunnen eten. Daarom richtte ze ‘Middagsfrid’ op. Zakken met boodschappen werden thuisbezorgd, met instructies over het maken van een recept.

Middagsfrid bleek al snel een succes. Binnen de kortste keren was het in veel landen van Europa een groot succes. Zoals je je kan voorstellen, was het succes van Middagsfrid een inspiratie voor andere ondernemers. In 2011 werd in Berlijn Jade 1314 opgericht. Dat ken je misschien beter onder zijn nieuwe naam: HelloFresh.

Ook in de Verenigde Staten begon de hype rondom maaltijdboxen op te komen. Omdat buurtsupermarkten daar geen groot concept zijn, hebben veel mensen in stedelijke gebieden een auto nodig om boodschappen te doen. Het idee van een bezorgservice van verse boodschappen was daarom meteen een groot succes. HelloFresh werd in 2012 in Amerika geïntroduceerd. Ondertussen heeft het land al meer dan 150 bedrijven die maaltijdboxen aanbieden.

Ook in Nederland hebben we veel bedrijven zien komen en gaan. Er is een ontzettend groot aanbod van maaltijdboxen, waardoor iedereen wel iets kan vinden dat bij zijn of haar lifestyle past. Sommige bedrijven konden de concurrentie echter niet aan. Albert Heijn heeft in 2021 bijvoorbeeld besloten zijn maaltijdbox te stoppen.

Waarom zijn maaltijdboxen zo populair geworden?

Iedereen wil lekker kunnen eten na een vermoeiende dag op werk. Toch kan het vermoeiend zijn om je kookkunsten te tonen als je weinig tijd of energie hebt. Ook het bezoek aan de supermarkt kan frustrerend en tijdrovend zijn. Voor veel mensen is eten bestellen een populaire optie geworden, maar dat tikt aan in de portemonnee.

Maaltijdboxen spreken mensen aan die willen genieten van een huisgemaakte maaltijd, zonder het gedoe van het boodschappen doen en het plannen. Gemak is dus een belangrijke factor in het succes van de goedkope maaltijdbox, maar niet de enige. Hier zijn er nog een paar.

  • Perfecte porties. Gebeurt het jou wel eens dat je net te veel of net te weinig eten hebt klaargemaakt? Met een maaltijdbox heb je dit probleem niet meer. Door de specifieke porties, weet je precies hoeveel eten je gaat bereiden, en hoeveel er op elk bord komt.
  • Minder voedselverspilling. Voor een specifiek recept moet je misschien een fles oestersaus halen, waar je vervolgens één eetlepel van gebruikt. Vervolgens staat hij in de kast, tot je de fles 6 maanden later weggooit. Komt dit bekend voor? Maaltijdboxen komen met precies de hoeveelheid die je nodig hebt van een ingrediënt. Zo verspil je niets.
  • Verse ingrediënten. Maaltijdboxen maken altijd gebruik van verse ingrediënten, vooral de ingrediënten die in dat seizoen het lekkerst zijn. Misschien levert jouw maaltijdbox zelfs biologische groenten – nog beter!
  • Gezonde opties. Laten we eerlijk zijn, gezond eten is moeilijk. Overal om ons heen is verleiding. Een maaltijdbox helpt je gezond te blijven eten. Ook bieden ze opties voor vegetariërs, vegans en mensen met een glutenallergie.
  • Geld besparen. Het is niet dat maaltijdboxen goedkoop zijn, maar het is dat het alternatief mogelijk nog duurder is. Met een maaltijdbox ben je gegarandeerd goedkoper uit dan bij bestellen of uit eten gaan.
  • Minder gedoe. Een maaltijd plannen kost tijd en energie. Als je wilt beginnen met koken, kom je erachter dat je een ingrediënt bent vergeten in te slaan. Toch maar bestellen? Dit overkomt je niet met een maaltijdbox. Alle ingrediënten zijn gewogen en gewassen. Het enige wat jij hoeft te doen, is het recept te volgen.
  • Ontdek nieuwe recepten. Bij een maaltijdbox probeer je recepten waar je nog nooit van gehoord hebt. Ook leer je nieuwe smaakcombinaties kennen die je in de toekomst kunt gebruiken. Door elke week nieuwe recepten te proberen, vergroot je je smaakpalet én leer je nieuwe trucjes in de keuken.

Wat zijn problemen waar bedrijven achter maaltijdboxen tegenaan lopen?

Niet elke maaltijdbox is een succes gebleken in de geschiedenis. De concurrentie is fors, en de kosten zijn hoog. De grootste uitdaging voor deze bedrijven, is het werven van nieuwe klanten. Veel bestaande klanten blijken echter trouw te zijn aan hun maaltijdbox. Uit cijfers is gebleken, dat de meeste mensen voor langere tijd hun abonnement op een maaltijdbox behouden.

Sommige bedrijven zijn toch de boot misgelopen. Het is een vicieuze cirkel: Een bedrijf wil meer klanten hebben, waardoor het de bestaande klanten verwaarloost. Omdat huidige klanten vervolgens hun abonnement opzeggen, heeft het bedrijf nieuwe klanten nodig.

Gelukkig hebben de huidige bedrijven die actief zijn in de maaltijdbox industrie geleerd van deze fouten. In veel gevallen is er een klantenservice waar je altijd bij terecht kunt. Ook kun je als bestaande klant vaak profiteren van kortingen en promotiemateriaal.

Een ander probleem voor deze bedrijven is de logistiek. Er wordt namelijk gewerkt met bederfelijke producten. Omdat bedrijven zoals HelloFresh niet willen werken met te veel plastic verpakkingen, moet men zich houden aan een strak tijdschema. Er is hier bovendien niet veel ruimte om kosten te besparen. Het is daarom voor veel bedrijven nodig om voor vrij hoge abonnementskosten te vragen. Daar krijg je echter wel gegarandeerd verse producten voor terug.

Hoe ziet de toekomst van de maaltijdbox eruit?

De bedrijven achter maaltijdboxen werken grotendeels online, en hebben daarom makkelijke toegang tot een grote doelgroep. Tijdens de Covid lockdowns hebben bedrijven zoals HelloFresh ontzettend veel nieuwe klanten gekregen. Dit waren natuurlijk uitzonderlijke omstandigheden. Toch laat het zien dat ondertussen iedereen bekend is met het concept van een maaltijdbox.

Als samenleving doen we steeds meer online. We shoppen voor kleding, we boeken onze vakanties en we houden contact met onze vrienden op het internet. In dat opzicht is het kiezen wat je gaat eten de komende week geen uitzondering meer.

Voor zover ziet het er dus naar uit dat maaltijdboxen een gat in de markt zijn. Toch is het waarschijnlijk dat de voedseltrend zal veranderen over de jaren heen. Het is zeer mogelijk dat de maaltijdbox meegroeit. Denk bijvoorbeeld aan maaltijdboxen voor specifieke diëten, zoals keto, paleo of raw vegan. Ook is het een mogelijkheid dat deze boxen straks verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Zo kun je ter plekke bedenken of je zin hebt in een maaltijdbox. 

Ook omdat er een groeiende nadruk ligt op het milieu, lijkt het erop dat maaltijdboxen een blijvend fenomeen zijn. De vermindering van voedselverspilling en de recyclebare verpakkingen zijn zaken die een groeiend aantal mensen aanspreekt. Op het moment doen deze bedrijven ook meer aan hun CO2-uitstoot dan supermarkten kunnen doen.

Ook onze eigen gezondheid is een reden voor het blijven groeien van maaltijdboxen. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om zelf gezond en gevarieerd eten klaar te maken. Steeds meer mensen worden bewust van hun eetpatroon, waardoor ze op zoek zijn naar gezondere alternatieven. Een maaltijdbox is in veel gevallen een geweldige oplossing.

Het enige knelpunt voor de maaltijdbox, is de economie. Zodra de inflatie stijgt, kan het voor sommige mensen een luxe zijn waarop bespaard kan worden. Het is echter nog niet duidelijk hoe dit vorm zal gaan nemen. In de tussentijd zijn de maaltijdboxen aan het floreren!

Conclusie

Hoewel de geschiedenis van de maaltijdbox teruggaat naar de jaren 50, ontstond het in de huidige vorm in 2007. Dit gebeurde in Zweden, maar de maaltijdbox verspreidde zich al snel door de rest van Europa. De VS volgde snel. Sindsdien zijn er wereldwijd honderden bedrijven die maaltijdboxen aanbieden.

De populariteit van de maaltijdbox komt vooral door het gemak. Mensen willen genieten van een huisgemaakte maaltijd, zonder het gedoe dat er bij komt kijken. Skip de bezoekjes aan de supermarkt en het bedenken van een recept. Ook voedselverspilling kan worden voorkomen door het gebruik van een maaltijdbox.

Op het moment lijkt het erop dat de maaltijdbox een trend is die blijft. Wel zullen we steeds meer variaties zien van dit concept. Laat maar komen!

Heb jij interesse in het ontvangen van maaltijdboxen? Bekijk dan onze kortingen en doe een maaltijdbox vergelijk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.